Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Policznie

ul. Prusa 2A, 26-720 Policzna

 

Regulaminy

Zarządzenie Nr 10/2017

Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Policznie

z dnia 10 kwietnia 2017 roku

 

w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie.

 

 

Na podstawie §5, ust 4 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Policznie przyjętego Uchwałą Nr XXVIII/180/2017 Rady Gminy Policzna z dnia 24 lutego 2017 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie (Dz.U. Województwa Mazowieckiego z 2017 r. poz. 3365) zarządzam, co następuje:

 

§ 1

 

Przyjąć w nowym brzemieniu Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.

 

§ 2

 

Traci moc Zarządzenie Nr 7/2016 Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie z dnia 29 marca 2016 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie.

 

§ 3

 

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 10/2017

Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Policznie z dnia 10.04.2017 r. w sprawie

wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie

 

Regulamin Organizacyjny

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Policznie

 

 

ROZDZIAŁ I

Postanowienia Ogólne

 

§ 1

 

Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie zwany dalej „Regulaminem”, określa zasady funkcjonowania Ośrodka, tj.:

- strukturę organizacyjną Ośrodka,

- zasady kierowania Ośrodkiem i kompetencje Kierownika,

- zadania pracowników Ośrodka,

- zasady obsługi, zakres działania, zasady funkcjonowania i zakres działalności Ośrodka.

§ 2

 

Ilekroć w regulaminie mowa o:

Ośrodku – oznacza to Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Policznie,

Gminie – oznacza to Gminę Policzna,

Wójcie – oznacza to Wójta Gminy Policzna,

Kierowniku – oznacza to Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Policznie,

Pracownikach – oznacza to osoby zatrudnione w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Policznie na podstawie umowy o pracę,

Regulaminie – oznacza to niniejszy regulamin organizacyjny.

 

§ 3

 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Policznie jest jednostką organizacyjną Gminy Policzna powołaną do realizacji zadań pomocy społecznej:

a) w zakresie wykonywania zadań zleconych Gminie z zakresu administracji rządowej zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez Wojewodę,

b) w zakresie wykonywania zadań własnych Gminy wynikających z obowiązujących przepisów prawa.

 

 

 

§ 4

 

  1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Policznie funkcjonuje jako jednostka budżetowa, posiadająca odrębny rachunek bankowy.

  2. Obsługę finansowo-księgowa Ośrodka prowadzi Urząd Gminy w Policznie.

  3. Teren działania Ośrodka obejmuje Gminę Policzna.

  4. Nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Policzna.

 

§ 5

 

Ośrodek używa pieczęci podłużnej z określeniem jego siedziby w pełnym brzmieniu:

 

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

ul. B. Prusa 11

26-720 Policzna

tel. (48) 677 00 42 fax (48) 677 00 51

REG.672771843 NIP 811 16 62 524”

 

§ 6

 

  1. W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośrednio Kierownikowi.

  2. Pracownicy zobowiązani są do współpracy i współdziałania w celu realizacji zadań, w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.

  3. Na okres nieobecności pracownika jego zastępstwo wyznacza Kierownik Ośrodka. Powierzenie pracownikowi zastępstwa może nastąpić w formie ustnej.

  4. W przypadku nieobecności Kierownika, Kierownik upoważnia spośród pracowników Ośrodka osobę, która czasowo będzie kierowała funkcjonowaniem Ośrodka bez możliwości wydawania decyzji administracyjnych. W indywidualnych sprawach udzielanie upoważnienia winno nastąpić w formie pisemnej.

 

ROZDZIAŁ II

Struktura Organizacyjna Ośrodka

 

§ 7

 

Do zapewnienia właściwego funkcjonowania Ośrodka i należytej obsługi obywateli, ustala się następującą strukturę organizacyjną.

 

W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Policznie mogą być zatrudnione osoby na następujących stanowiskach pracy:

 

 

  1. Kierownik.

  2. Pracownicy socjalni.

  3. Stanowisko pracy do obsługi świadczeń rodzinnych i pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

  4. Referent.

  5. Opiekun domowy.

  6. Asystent rodzinny.

  7. Główny księgowy.

  8. Pracownik biurowy.

  9. Sprzątaczka.

 

ROZDZIAŁ III

Zakres działania Ośrodka

 

§ 8

 

  1. Pracą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej kieruje Kierownik zatrudniony przez Wójta Gminy.

  2. Kierownik Ośrodka podlega zwierzchnictwu służbowemu Wójta Gminy Policzna.

  3. Nadzór merytoryczny nad działalnością Ośrodka w zakresie zadań zleconych sprawuje Wojewoda.

  4. Kierownik jest odpowiedzialny za całokształt działalności Ośrodka oraz gospodarkę środkami finansowymi.

 

 

§ 9

 

Kierownik kieruje jednostką, odpowiada za działanie Ośrodka i reprezentuje go na zewnątrz.

Do kompetencji Kierownika należy :

  1. Kierowanie Ośrodkiem zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  2. Wykonywanie uprawnień pracodawcy w stosunku do pracowników Ośrodka.

  3. Nadzorowanie organizacji i dyscypliny pracy, przestrzegania przepisów BHP

i realizacji zadań Ośrodka.

  1. Koordynowanie działalności podległych stanowisk organizacyjnych pracy.

  2. Wydawanie decyzji administracyjnych z upoważnienia Wójta Gminy Policzna.

  3. Reprezentowanie GOPS wobec organów administracji, instytucji.

  4. Składanie Radzie Gminy w Policznie corocznego sprawozdania z działalności

GOPS i przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej.

  1. Opracowywanie projektów, planów, prognoz finansowych w zakresie potrzeb pomocy społecznej.

  2. Nadzór nad projektami realizowanymi przez Ośrodek w tym projektami finansowanymi przez Unię Europejską.

  3. Zatwierdzanie sprawozdań z realizacji budżetu.

  4. Zatwierdzanie bilansu potrzeb.

  5. Zabezpieczenie mienia Ośrodka.

 

§ 10

 

Kierownik jest odpowiedzialny za realizację zadań Ośrodka, prowadzącą działalność organizatorską w zakresie pomocy społecznej, określa i realizuje kierunki działań profilaktycznych, a w szczególności odpowiada za :

- rozpoznanie i diagnozowanie potrzeb środowisk wymagających interwencji

socjalnej,

- zabezpieczenie potrzeb umożliwiających osobom i rodzinom przezwyciężenie

trudnych sytuacji życiowych, dających możliwości samodzielnej egzystencji

w środowisku zamieszkania,

- koordynowanie działań na rzecz zaspakajania potrzeb osób i rodzin wymagających

szeroko rozumianej pomocy społecznej.

 

 

§ 11

 

Kierownik Ośrodka określa zakresy czynności dla pracowników, a także określa rejonizację pracy dla pracowników socjalnych.

 

ROZDZIAŁ IV

Zakres zadań odpowiedzialności pracowników zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Policznie

 

§ 12

 

Pracownicy zatrudnieni na poszczególnych stanowiskach pracy prowadzą sprawy wynikające z zakresu czynności.

 

§ 13

 

Zakres ogólnych obowiązków pracowników zatrudnionych w Ośrodku:

 

  1. Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji powierzonych zadań.

  2. Współdziałanie z organami samorządowymi, organizacjami społecznymi

i innymi instytucjami.

  1. Rzetelne i efektywne wykonywanie zadań należących do zajmowanego stanowiska.

  2. Bieżące informowanie Kierownika o stanie prowadzonych spraw.

  3. Przestrzeganie dyscypliny pracy, przepisów i zasad BHP oraz przepisów przeciwpożarowych

  4. Należyta dbałość o mienie ośrodka, tj. miejsce pracy, powierzony sprzęt, narzędzia pracy, materiały.

  5. Przestrzeganie dyscypliny pracy oraz tajemnicy służbowej i państwowej.

  6. Znajomość obowiązujących przepisów prawa w dziedzinie powierzonego zakresu czynności i stosowanie ich w praktyce.

  7. Dbałość o dobre imię i prestiż Ośrodka.

  8. Kształtowanie właściwej atmosfery w miejscu pracy.

  9. Należyte prowadzenie i przechowywanie obowiązującej dokumentacji.

  10. Podmiotowe traktowanie klientów, uprzejme, życzliwe, rzeczowe i obiektywne rozpatrywanie spraw, wniosków i skarg.

13.Podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez udział w szkoleniach

i samokształceniu.

 

§ 14

 

Do zadań pracowników socjalnych należy w szczególności:

  1. Praca socjalna.

  2. Pomoc w uzyskiwaniu dla osób będących w trudniej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania zaistniałych problemów

i udzielanie pomocy, także poprzez właściwe instytucje państwowe.

  1. Udzielanie osobom zgłaszającym się po pomoc pełnej informacji

o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy.

  1. Kompletowanie i prowadzenie dokumentacji osób korzystających z pomocy społecznej zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  2. Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w tym alimentacyjnych dla potrzeb Ośrodka oraz na wniosek innych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej.

  3. Planowanie form udzielenia pomocy oraz kontrolowanie czy udzielona pomoc spełnia swoje zadania.

  4. Rozpoznanie i diagnoza socjalna potrzeb mieszkańców rejonu.

  5. Przeprowadzanie naboru:

  1. do udziału dzieci i młodzieży w wypoczynku letnim,

  2. osób, rodzin do odbioru żywności.

  1. Sporządzanie indywidualnych planów stwierdzonych potrzeb.

  2. Pobudzanie społecznej aktywności, inspirowanie samopomocy w zaspokojeniu

potrzeb życiowych osób, rodzin.

  1. Inicjonowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.

  2. Poradnictwo poprzez udzielanie informacji, wskazówek i pomocy osobom

zdolnym samodzielnie rozwiązywać problemy, będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej.

 

  1. Udzielanie pomocy w załatwieniu spraw urzędowych i innych ważnych spraw bytowych.

  2. Wszczynanie i prowadzenie procedury Niebieskiej Karty, udział w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego oraz w grupach roboczych, a także zapewnienie obsługi administracyjno technicznej w tym zakresie.

  3. Wszczynanie i prowadzenie procedury Kart Dużej Rodziny, zapewnienie obsługi administracyjno technicznej.

  4. Współpraca z innymi instytucjami, organizacjami oraz osobami w celu doskonalenia istniejących i poszukiwanie nowych rozwiązań w dziedzinie pracy socjalnej.

  5. Zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych, a także po ustaniu zatrudnienia.

  6. Dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskanie tych świadczeń.

  7. Sporządzanie sprawozdań i informacji.

  8. Realizacja programów rządowych z zakresu pomocy społecznej.

  9. Prowadzenie rejestru wydanych decyzji świadczeń z pomocy społecznej.

  10. Obsługa programów komputerowych.

  11. Wykonanie prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.

 

§ 15

 

Do zadań i kompetencji pracownika d/s. obsługi świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekuna oraz funduszu alimentacyjnego należy:

  1. Przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekuna oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

  2. Kompletowanie i prowadzenie wymaganej dokumentacji.

  3. Analiza i ocena potrzeb w celu sporządzenia bilansów potrzeb w zakresie realizacji ustaw.

  4. Nadzór nad terminową realizacją ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.

  5. Przygotowanie wzorów decyzji administracyjnych.

  6. Sporządzanie list wypłat i niezbędnych dokumentów do realizacji wypłaty należnych świadczeń.

  7. Przygotowanie i sporządzanie sprawozdań.

  8. Prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych.

  9. Udzielanie informacji z zakresu przysługujących świadczeń rodzinnych, świadczeń dla opiekunów, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego.

  10. Współpraca z innymi instytucjami, organizacjami oraz osobami w celu prawidłowej realizacji zadań ustawowych.

  11. Prowadzenie bieżących spraw.

  12. Obsługa programów komputerowych.

  13. Wykonywanie prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.

 

 

 

 

§ 16

 

Do zadań i kompetencji referenta wykonującego zadania z zakresu świadczeń wychowawczych Program 500 plus należy:

  1. Przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczeń wychowawczych.

  2. Nadzór nad terminową realizacją ustawy o świadczeniach wychowawczych.

  3. Kompletowanie i prowadzenie wymaganej dokumentacji.

  4. Przygotowanie wzorów decyzji administracyjnych.

  5. Sporządzanie list wypłat.

  6. Planowanie potrzeb i sporządzanie sprawozdań.

  7. Prowadzenie postępowania w sprawie świadczenia wychowawczego.

  8. Współpraca z innymi instytucjami, organizacjami oraz osobami w celu prawidłowej realizacji zadań ustawowych dotyczących świadczenia wychowawczego.

  9. Udzielanie informacji z zakresu przysługujących świadczeń wychowawczych.

  10. Prowadzenie bieżących spraw.

  11. Obsługa programów komputerowych.

  12. Wykonywanie prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.

 

§ 17

 

Do zadań pracownika świadczącego usługi opiekuńcze należy:

  1. Zaspakajanie codziennych potrzeb życiowych i gospodarczych podopiecznego poprzez świadczenie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania danej osoby.

  2. Zapewnienie prawidłowego wykonywania usług zgodnie z potrzebami osób objętych tą formą pomocy.

2. Opieka higieniczna, pielęgnacja zlecona przez lekarza.

3. Zapewnienie podopiecznemu w miarę możliwości kontaktu z otoczeniem.

  1. Wykonywanie prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.

 

§ 18

 

Do zadań i kompetencji asystenta rodziny należy:

    1. Opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami

rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, który przeprowadzał w tej rodzinie wywiad środowiskowy i występowała do Kierownika Ośrodka z wnioskiem o przydzielenie asystenta.

    1. Udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym

w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego.

    1. Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych

psychologicznych, problemów wychowawczych z dziećmi.

    1. Wspieranie aktywności społecznej rodzin.

    2. Motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

    3. Udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymaniu pracy

zarobkowej.

    1. Udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach

psychoedukacyjnych.

    1. Podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia

bezpieczeństwa dzieci i rodzin.

    1. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną.

    2. Dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół

Roku i przekazywanie oceny Kierownikowi Ośrodka.

    1. Monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną.

    2. Sporządzanie na wniosek sądu opinii o rodzinie i jej członkach.

    3. Współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami

i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny.

    1. Współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą .

    2. Podnoszenie kwalifikacji w zakresie pracy z dzieckiem i rodziną poprzez udział w szkoleniach oraz samokształcenie.

    3. Wykonywanie prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.

 

 

ROZDZIAŁ V

Organizacja działalności Ośrodka

 

§ 19

Ośrodek jest czynny w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach od 700 do 1500.

 

§ 20

Celem zapewnienia prawidłowego działania Ośrodka Wójt Gminy Policzna zabezpiecza na jego rzecz:

      1. Lokal.

      2. Obsługę kasową.

      3. Obsługę prawną.

      4. Obsługę transportową do której wykorzystywany jest samochód służbowy będący własności Urzędu Gminy w Policznie.

 

 

ROZDZIAŁ VI

Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków.

 

§ 21

Rozpatrywanie skarg i wniosków w Ośrodku odbywa się zgodnie z postanowieniami Kodeksu Postępowania Administracyjnego i regulacjami wewnętrznymi

obowiązującymi w Ośrodku.


§ 22

Pracownicy Ośrodka są zobowiązani do rzetelnego i kulturalnego rozpatrywania indywidualnych skarg i wniosków kierując się przepisami prawa w szczególności:

  1. Niezwłocznego załatwiania spraw w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.

  2. Udzielania wyczerpujących informacji niezbędnych do załatwienia danej sprawy.

  3. Skargi składane na piśmie nie mogą być załatwiane przez osoby których skarga dotyczy. Osoby te mają obowiązek udostępnienia wszelkich danych osobie sprawdzającej podstawy skargi.

  4. Pracownicy Ośrodka w sprawach skarg i wniosków przyjmują zgłoszenia codziennie w godzinach pracy Ośrodka.

  5. Kierownik Ośrodka przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków

codziennie w godzinach od 700 do 1500.

  1. Rejestr skarg i wniosków prowadzi Kierownik Ośrodka. 

     

ROZDZIAŁ VII

Kontrola Ośrodka

 

§ 23

System kontroli w Ośrodku obejmuje kontrolę zewnętrzną i wewnętrzną.

  1. Kontrola zewnętrzna prowadzona jest przez zespół do tego powołany na podstawie przepisów szczegółowych.

  2. Kontrolę wewnętrzną w Ośrodku przeprowadza Kierownik Ośrodka.

§ 24

        1. Kontrola może dotyczyć całości spraw prowadzonych przez daną osobę

lub określonych spraw, a także jednej sprawy.

        1. Kontrole zlecane przez Radę Gminy lub komisję oraz inne upoważnione osoby

są jawne. Kontrolowany jest uprzedzany o dacie i temacie kontroli ustnie lub

na piśmie.

        1. Wyniki kontroli są wykorzystywane do:

  1. usuwania i zapobiegania powstawaniu nieprawidłowości, uchybień i zaniedbań w pracy Ośrodka,

  2. planowania i prowadzenia szkoleń oraz samokształcenia pracowników Ośrodka,

  3. oceny pracy pracowników.

 

ROZDZIAŁ VIII

Pozostałe uregulowania

 

 

 

§ 25

 

  1. W sprawach prowadzenia dokumentów stosuje się instrukcję kancelaryjną dla organów gmin.

  2. Pisma powinny być redagowane w czytelny i zrozumiały sposób.

 

§ 26

 

Zasady pospisywania pism i decyzji.

  1. Kierownik Ośrodka podpisuje:

  1. Zarządzenia wewnętrzne i decyzje Kierownika,

  2. Pisma i materiały kierowane do:

- Rady Gminy,

- organów administracji rządowej i samorządowej,

- prokuratury,

- sądów,

- redakcji środków masowego przekazu,

c) odpowiedzi na skargi i wnioski,

d) dokumenty powodujące zobowiązania finansowe,

e) dokumenty z upoważnienia Wójta Gminy Policzna, decyzje

w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej.

  1. W czasie nieobecności Kierownika Ośrodka dokumenty podpisuje upoważniony pisemnie do tego pracownik Ośrodka.

  2. Pracownicy podpisują:

  1. wywiady,

  2. protokoły,

  3. adnotacje i notatki służbowe,

  4. pozostałe pisma nie zastrzeżone do podpisu Kierownika Ośrodka.

 

ROZDZIAŁ XI

Postanowienia końcowe

 

§ 27

Pracownicy Ośrodka pracują w oparciu o zakresy czynności i są zobowiązani do przestrzegania przepisów prawnych, wydanych zaleceń przełożonego.

§ 28

Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie a dotyczące funkcjonowania Ośrodka ustala Kierownik Ośrodka w formie Zarządzeń.

§ 29

Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.

§ 30

Z dniem wejścia w życie niniejszego Regulaminu Organizacyjnego traci moc Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie wprowadzony Zarządzeniem Nr 7/2016 Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie z dnia 29 marca 2016 roku.

 

Informacje

Liczba wyświetleń: 433
Utworzono dnia: 26.03.2019

Historia publikacji

  • 01.04.2019 09:24, Administrator
    Edycja strony: Regulaminy
  • 26.03.2019 18:55, Administrator
    Dodanie strony: Regulaminy