Regulaminy
Zarządzenie Nr 10/2017
Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Policznie
z dnia 10 kwietnia 2017 roku
w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie.
Na podstawie §5, ust 4 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Policznie przyjętego Uchwałą Nr XXVIII/180/2017 Rady Gminy Policzna z dnia 24 lutego 2017 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie (Dz.U. Województwa Mazowieckiego z 2017 r. poz. 3365) zarządzam, co następuje:
§ 1
Przyjąć w nowym brzemieniu Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Traci moc Zarządzenie Nr 7/2016 Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie z dnia 29 marca 2016 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 10/2017
Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Policznie z dnia 10.04.2017 r. w sprawie
wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie
Regulamin Organizacyjny
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Policznie
ROZDZIAŁ I
Postanowienia Ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie zwany dalej „Regulaminem”, określa zasady funkcjonowania Ośrodka, tj.:
- strukturę organizacyjną Ośrodka,
- zasady kierowania Ośrodkiem i kompetencje Kierownika,
- zadania pracowników Ośrodka,
- zasady obsługi, zakres działania, zasady funkcjonowania i zakres działalności Ośrodka.
§ 2
Ilekroć w regulaminie mowa o:
Ośrodku – oznacza to Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Policznie,
Gminie – oznacza to Gminę Policzna,
Wójcie – oznacza to Wójta Gminy Policzna,
Kierowniku – oznacza to Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Policznie,
Pracownikach – oznacza to osoby zatrudnione w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Policznie na podstawie umowy o pracę,
Regulaminie – oznacza to niniejszy regulamin organizacyjny.
§ 3
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Policznie jest jednostką organizacyjną Gminy Policzna powołaną do realizacji zadań pomocy społecznej:
a) w zakresie wykonywania zadań zleconych Gminie z zakresu administracji rządowej zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez Wojewodę,
b) w zakresie wykonywania zadań własnych Gminy wynikających z obowiązujących przepisów prawa.
§ 4
-
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Policznie funkcjonuje jako jednostka budżetowa, posiadająca odrębny rachunek bankowy.
-
Obsługę finansowo-księgowa Ośrodka prowadzi Urząd Gminy w Policznie.
-
Teren działania Ośrodka obejmuje Gminę Policzna.
-
Nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Policzna.
§ 5
Ośrodek używa pieczęci podłużnej z określeniem jego siedziby w pełnym brzmieniu:
„Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. B. Prusa 11
26-720 Policzna
tel. (48) 677 00 42 fax (48) 677 00 51
REG.672771843 NIP 811 16 62 524”
§ 6
-
W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośrednio Kierownikowi.
-
Pracownicy zobowiązani są do współpracy i współdziałania w celu realizacji zadań, w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.
-
Na okres nieobecności pracownika jego zastępstwo wyznacza Kierownik Ośrodka. Powierzenie pracownikowi zastępstwa może nastąpić w formie ustnej.
-
W przypadku nieobecności Kierownika, Kierownik upoważnia spośród pracowników Ośrodka osobę, która czasowo będzie kierowała funkcjonowaniem Ośrodka bez możliwości wydawania decyzji administracyjnych. W indywidualnych sprawach udzielanie upoważnienia winno nastąpić w formie pisemnej.
ROZDZIAŁ II
Struktura Organizacyjna Ośrodka
§ 7
Do zapewnienia właściwego funkcjonowania Ośrodka i należytej obsługi obywateli, ustala się następującą strukturę organizacyjną.
W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Policznie mogą być zatrudnione osoby na następujących stanowiskach pracy:
-
Kierownik.
-
Pracownicy socjalni.
-
Stanowisko pracy do obsługi świadczeń rodzinnych i pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
-
Referent.
-
Opiekun domowy.
-
Asystent rodzinny.
-
Główny księgowy.
-
Pracownik biurowy.
-
Sprzątaczka.
ROZDZIAŁ III
Zakres działania Ośrodka
§ 8
-
Pracą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej kieruje Kierownik zatrudniony przez Wójta Gminy.
-
Kierownik Ośrodka podlega zwierzchnictwu służbowemu Wójta Gminy Policzna.
-
Nadzór merytoryczny nad działalnością Ośrodka w zakresie zadań zleconych sprawuje Wojewoda.
-
Kierownik jest odpowiedzialny za całokształt działalności Ośrodka oraz gospodarkę środkami finansowymi.
§ 9
Kierownik kieruje jednostką, odpowiada za działanie Ośrodka i reprezentuje go na zewnątrz.
Do kompetencji Kierownika należy :
-
Kierowanie Ośrodkiem zgodnie z obowiązującymi przepisami.
-
Wykonywanie uprawnień pracodawcy w stosunku do pracowników Ośrodka.
-
Nadzorowanie organizacji i dyscypliny pracy, przestrzegania przepisów BHP
i realizacji zadań Ośrodka.
-
Koordynowanie działalności podległych stanowisk organizacyjnych pracy.
-
Wydawanie decyzji administracyjnych z upoważnienia Wójta Gminy Policzna.
-
Reprezentowanie GOPS wobec organów administracji, instytucji.
-
Składanie Radzie Gminy w Policznie corocznego sprawozdania z działalności
GOPS i przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej.
-
Opracowywanie projektów, planów, prognoz finansowych w zakresie potrzeb pomocy społecznej.
-
Nadzór nad projektami realizowanymi przez Ośrodek w tym projektami finansowanymi przez Unię Europejską.
-
Zatwierdzanie sprawozdań z realizacji budżetu.
-
Zatwierdzanie bilansu potrzeb.
-
Zabezpieczenie mienia Ośrodka.
§ 10
Kierownik jest odpowiedzialny za realizację zadań Ośrodka, prowadzącą działalność organizatorską w zakresie pomocy społecznej, określa i realizuje kierunki działań profilaktycznych, a w szczególności odpowiada za :
- rozpoznanie i diagnozowanie potrzeb środowisk wymagających interwencji
socjalnej,
- zabezpieczenie potrzeb umożliwiających osobom i rodzinom przezwyciężenie
trudnych sytuacji życiowych, dających możliwości samodzielnej egzystencji
w środowisku zamieszkania,
- koordynowanie działań na rzecz zaspakajania potrzeb osób i rodzin wymagających
szeroko rozumianej pomocy społecznej.
§ 11
Kierownik Ośrodka określa zakresy czynności dla pracowników, a także określa rejonizację pracy dla pracowników socjalnych.
ROZDZIAŁ IV
Zakres zadań odpowiedzialności pracowników zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Policznie
§ 12
Pracownicy zatrudnieni na poszczególnych stanowiskach pracy prowadzą sprawy wynikające z zakresu czynności.
§ 13
Zakres ogólnych obowiązków pracowników zatrudnionych w Ośrodku:
-
Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji powierzonych zadań.
-
Współdziałanie z organami samorządowymi, organizacjami społecznymi
i innymi instytucjami.
-
Rzetelne i efektywne wykonywanie zadań należących do zajmowanego stanowiska.
-
Bieżące informowanie Kierownika o stanie prowadzonych spraw.
-
Przestrzeganie dyscypliny pracy, przepisów i zasad BHP oraz przepisów przeciwpożarowych
-
Należyta dbałość o mienie ośrodka, tj. miejsce pracy, powierzony sprzęt, narzędzia pracy, materiały.
-
Przestrzeganie dyscypliny pracy oraz tajemnicy służbowej i państwowej.
-
Znajomość obowiązujących przepisów prawa w dziedzinie powierzonego zakresu czynności i stosowanie ich w praktyce.
-
Dbałość o dobre imię i prestiż Ośrodka.
-
Kształtowanie właściwej atmosfery w miejscu pracy.
-
Należyte prowadzenie i przechowywanie obowiązującej dokumentacji.
-
Podmiotowe traktowanie klientów, uprzejme, życzliwe, rzeczowe i obiektywne rozpatrywanie spraw, wniosków i skarg.
13.Podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez udział w szkoleniach
i samokształceniu.
§ 14
Do zadań pracowników socjalnych należy w szczególności:
-
Praca socjalna.
-
Pomoc w uzyskiwaniu dla osób będących w trudniej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania zaistniałych problemów
i udzielanie pomocy, także poprzez właściwe instytucje państwowe.
-
Udzielanie osobom zgłaszającym się po pomoc pełnej informacji
o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy.
-
Kompletowanie i prowadzenie dokumentacji osób korzystających z pomocy społecznej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
-
Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w tym alimentacyjnych dla potrzeb Ośrodka oraz na wniosek innych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej.
-
Planowanie form udzielenia pomocy oraz kontrolowanie czy udzielona pomoc spełnia swoje zadania.
-
Rozpoznanie i diagnoza socjalna potrzeb mieszkańców rejonu.
-
Przeprowadzanie naboru:
-
do udziału dzieci i młodzieży w wypoczynku letnim,
-
osób, rodzin do odbioru żywności.
-
Sporządzanie indywidualnych planów stwierdzonych potrzeb.
-
Pobudzanie społecznej aktywności, inspirowanie samopomocy w zaspokojeniu
potrzeb życiowych osób, rodzin.
-
Inicjonowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
-
Poradnictwo poprzez udzielanie informacji, wskazówek i pomocy osobom
zdolnym samodzielnie rozwiązywać problemy, będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej.
-
Udzielanie pomocy w załatwieniu spraw urzędowych i innych ważnych spraw bytowych.
-
Wszczynanie i prowadzenie procedury Niebieskiej Karty, udział w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego oraz w grupach roboczych, a także zapewnienie obsługi administracyjno technicznej w tym zakresie.
-
Wszczynanie i prowadzenie procedury Kart Dużej Rodziny, zapewnienie obsługi administracyjno technicznej.
-
Współpraca z innymi instytucjami, organizacjami oraz osobami w celu doskonalenia istniejących i poszukiwanie nowych rozwiązań w dziedzinie pracy socjalnej.
-
Zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych, a także po ustaniu zatrudnienia.
-
Dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskanie tych świadczeń.
-
Sporządzanie sprawozdań i informacji.
-
Realizacja programów rządowych z zakresu pomocy społecznej.
-
Prowadzenie rejestru wydanych decyzji świadczeń z pomocy społecznej.
-
Obsługa programów komputerowych.
-
Wykonanie prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§ 15
Do zadań i kompetencji pracownika d/s. obsługi świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekuna oraz funduszu alimentacyjnego należy:
-
Przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekuna oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
-
Kompletowanie i prowadzenie wymaganej dokumentacji.
-
Analiza i ocena potrzeb w celu sporządzenia bilansów potrzeb w zakresie realizacji ustaw.
-
Nadzór nad terminową realizacją ustawy o świadczeniach rodzinnych, ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów.
-
Przygotowanie wzorów decyzji administracyjnych.
-
Sporządzanie list wypłat i niezbędnych dokumentów do realizacji wypłaty należnych świadczeń.
-
Przygotowanie i sporządzanie sprawozdań.
-
Prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych.
-
Udzielanie informacji z zakresu przysługujących świadczeń rodzinnych, świadczeń dla opiekunów, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego.
-
Współpraca z innymi instytucjami, organizacjami oraz osobami w celu prawidłowej realizacji zadań ustawowych.
-
Prowadzenie bieżących spraw.
-
Obsługa programów komputerowych.
-
Wykonywanie prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§ 16
Do zadań i kompetencji referenta wykonującego zadania z zakresu świadczeń wychowawczych Program 500 plus należy:
-
Przyjmowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczeń wychowawczych.
-
Nadzór nad terminową realizacją ustawy o świadczeniach wychowawczych.
-
Kompletowanie i prowadzenie wymaganej dokumentacji.
-
Przygotowanie wzorów decyzji administracyjnych.
-
Sporządzanie list wypłat.
-
Planowanie potrzeb i sporządzanie sprawozdań.
-
Prowadzenie postępowania w sprawie świadczenia wychowawczego.
-
Współpraca z innymi instytucjami, organizacjami oraz osobami w celu prawidłowej realizacji zadań ustawowych dotyczących świadczenia wychowawczego.
-
Udzielanie informacji z zakresu przysługujących świadczeń wychowawczych.
-
Prowadzenie bieżących spraw.
-
Obsługa programów komputerowych.
-
Wykonywanie prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§ 17
Do zadań pracownika świadczącego usługi opiekuńcze należy:
-
Zaspakajanie codziennych potrzeb życiowych i gospodarczych podopiecznego poprzez świadczenie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania danej osoby.
-
Zapewnienie prawidłowego wykonywania usług zgodnie z potrzebami osób objętych tą formą pomocy.
2. Opieka higieniczna, pielęgnacja zlecona przez lekarza.
3. Zapewnienie podopiecznemu w miarę możliwości kontaktu z otoczeniem.
-
Wykonywanie prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§ 18
Do zadań i kompetencji asystenta rodziny należy:
-
-
Opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami
-
rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, który przeprowadzał w tej rodzinie wywiad środowiskowy i występowała do Kierownika Ośrodka z wnioskiem o przydzielenie asystenta.
-
-
Udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym
-
w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego.
-
-
Udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych
-
psychologicznych, problemów wychowawczych z dziećmi.
-
-
Wspieranie aktywności społecznej rodzin.
-
Motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
-
Udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymaniu pracy
-
zarobkowej.
-
-
Udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach
-
psychoedukacyjnych.
-
-
Podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia
-
bezpieczeństwa dzieci i rodzin.
-
-
Prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną.
-
Dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół
-
Roku i przekazywanie oceny Kierownikowi Ośrodka.
-
-
Monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną.
-
Sporządzanie na wniosek sądu opinii o rodzinie i jej członkach.
-
Współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami
-
i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny.
-
-
Współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą .
-
Podnoszenie kwalifikacji w zakresie pracy z dzieckiem i rodziną poprzez udział w szkoleniach oraz samokształcenie.
-
Wykonywanie prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.
-
ROZDZIAŁ V
Organizacja działalności Ośrodka
§ 19
Ośrodek jest czynny w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach od 700 do 1500.
§ 20
Celem zapewnienia prawidłowego działania Ośrodka Wójt Gminy Policzna zabezpiecza na jego rzecz:
-
-
-
Lokal.
-
Obsługę kasową.
-
Obsługę prawną.
-
Obsługę transportową do której wykorzystywany jest samochód służbowy będący własności Urzędu Gminy w Policznie.
-
-
ROZDZIAŁ VI
Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków.
§ 21
Rozpatrywanie skarg i wniosków w Ośrodku odbywa się zgodnie z postanowieniami Kodeksu Postępowania Administracyjnego i regulacjami wewnętrznymi
obowiązującymi w Ośrodku.
§ 22
Pracownicy Ośrodka są zobowiązani do rzetelnego i kulturalnego rozpatrywania indywidualnych skarg i wniosków kierując się przepisami prawa w szczególności:
-
Niezwłocznego załatwiania spraw w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
-
Udzielania wyczerpujących informacji niezbędnych do załatwienia danej sprawy.
-
Skargi składane na piśmie nie mogą być załatwiane przez osoby których skarga dotyczy. Osoby te mają obowiązek udostępnienia wszelkich danych osobie sprawdzającej podstawy skargi.
-
Pracownicy Ośrodka w sprawach skarg i wniosków przyjmują zgłoszenia codziennie w godzinach pracy Ośrodka.
-
Kierownik Ośrodka przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków
codziennie w godzinach od 700 do 1500.
-
Rejestr skarg i wniosków prowadzi Kierownik Ośrodka.
ROZDZIAŁ VII
Kontrola Ośrodka
§ 23
System kontroli w Ośrodku obejmuje kontrolę zewnętrzną i wewnętrzną.
-
Kontrola zewnętrzna prowadzona jest przez zespół do tego powołany na podstawie przepisów szczegółowych.
-
Kontrolę wewnętrzną w Ośrodku przeprowadza Kierownik Ośrodka.
§ 24
-
-
-
-
Kontrola może dotyczyć całości spraw prowadzonych przez daną osobę
-
-
-
lub określonych spraw, a także jednej sprawy.
-
-
-
-
Kontrole zlecane przez Radę Gminy lub komisję oraz inne upoważnione osoby
-
-
-
są jawne. Kontrolowany jest uprzedzany o dacie i temacie kontroli ustnie lub
na piśmie.
-
-
-
-
Wyniki kontroli są wykorzystywane do:
-
-
-
-
usuwania i zapobiegania powstawaniu nieprawidłowości, uchybień i zaniedbań w pracy Ośrodka,
-
planowania i prowadzenia szkoleń oraz samokształcenia pracowników Ośrodka,
-
oceny pracy pracowników.
ROZDZIAŁ VIII
Pozostałe uregulowania
§ 25
-
W sprawach prowadzenia dokumentów stosuje się instrukcję kancelaryjną dla organów gmin.
-
Pisma powinny być redagowane w czytelny i zrozumiały sposób.
§ 26
Zasady pospisywania pism i decyzji.
-
Kierownik Ośrodka podpisuje:
-
Zarządzenia wewnętrzne i decyzje Kierownika,
-
Pisma i materiały kierowane do:
- Rady Gminy,
- organów administracji rządowej i samorządowej,
- prokuratury,
- sądów,
- redakcji środków masowego przekazu,
c) odpowiedzi na skargi i wnioski,
d) dokumenty powodujące zobowiązania finansowe,
e) dokumenty z upoważnienia Wójta Gminy Policzna, decyzje
w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej.
-
W czasie nieobecności Kierownika Ośrodka dokumenty podpisuje upoważniony pisemnie do tego pracownik Ośrodka.
-
Pracownicy podpisują:
-
wywiady,
-
protokoły,
-
adnotacje i notatki służbowe,
-
pozostałe pisma nie zastrzeżone do podpisu Kierownika Ośrodka.
ROZDZIAŁ XI
Postanowienia końcowe
§ 27
Pracownicy Ośrodka pracują w oparciu o zakresy czynności i są zobowiązani do przestrzegania przepisów prawnych, wydanych zaleceń przełożonego.
§ 28
Sprawy nieuregulowane w niniejszym Regulaminie a dotyczące funkcjonowania Ośrodka ustala Kierownik Ośrodka w formie Zarządzeń.
§ 29
Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
§ 30
Z dniem wejścia w życie niniejszego Regulaminu Organizacyjnego traci moc Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie wprowadzony Zarządzeniem Nr 7/2016 Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie z dnia 29 marca 2016 roku.