Zarządzenia
Zarządzenie nr 12a/2019
Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie z dnia 30.08.2019r.
http://policzna.ugm.pl/wp-content/uploads/2019/11/zarzadzenie_gops.pdf
Zarządzenie Nr 3/2019
Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Policznie
z dnia 11 luty 2019 roku
w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie.
Na podstawie § 5 ust 4 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Policznie przyjętego Uchwałą Nr XXVIII/180/2017 Rady Gminy Policzna z dnia 24 lutego 2017 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie (Dz.U. Województwa Mazowieckiego z 2017 r. poz. 3365) zarządzam, co następuje:
§ 1
Przyjąć w nowym brzemieniu Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Traci moc Zarządzenie Nr 10/2017 Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie z dnia 10 kwietnia 2017 roku w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 3/2019
Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Policznie z dnia 11.02.2019 r. w sprawie
wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie
Regulamin Organizacyjny
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Policznie
ROZDZIAŁ I
Postanowienia Ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie zwany dalej „Regulaminem”, określa zasady funkcjonowania Ośrodka, tj.:
- strukturę organizacyjną Ośrodka,
- zasady kierowania Ośrodkiem i kompetencje Kierownika,
- zadania pracowników Ośrodka,
- zasady obsługi, zakres działania, zasady funkcjonowania i zakres działalności Ośrodka.
§ 2
Ilekroć w regulaminie mowa o:
Ośrodku – oznacza to Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Policznie,
Gminie – oznacza to Gminę Policzna,
Wójcie – oznacza to Wójta Gminy Policzna,
Kierowniku – oznacza to Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Policznie,
Pracownikach – oznacza to osoby zatrudnione w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Policznie na podstawie umowy o pracę,
Regulaminie – oznacza to niniejszy regulamin organizacyjny.
§ 3
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Policznie jest jednostką organizacyjną Gminy Policzna powołaną do realizacji zadań pomocy społecznej:
a) w zakresie wykonywania zadań zleconych Gminie z zakresu administracji rządowej zgodnie z ustaleniami przekazanymi przez Wojewodę,
b) w zakresie wykonywania zadań własnych Gminy wynikających z obowiązujących przepisów prawa.
§ 4
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Policznie funkcjonuje jako jednostka budżetowa, posiadająca odrębny rachunek bankowy.
- Obsługę finansowo-księgową Ośrodka prowadzi Urząd Gminy w Policznie.
- Teren działania Ośrodka obejmuje Gminę Policzna.
- Nadzór nad działalnością Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Policzna.
§ 5
Ośrodek używa pieczęci podłużnej z określeniem jego siedziby w pełnym brzmieniu:
„Gminny Ośrodek
Pomocy Społecznej
26-720 Policzna, ul. B. Prusa 2A
tel. 48 6770042; fax 48 3321845
REG.672771843 NIP 8111662524”
§ 6
- W Ośrodku obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa, zgodnie z którą każdy pracownik podlega bezpośrednio Kierownikowi.
- Pracownicy zobowiązani są do współpracy i współdziałania w celu realizacji zadań, w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.
- Na okres nieobecności pracownika jego zastępstwo wyznacza Kierownik Ośrodka. Powierzenie pracownikowi zastępstwa może nastąpić w formie ustnej.
- W przypadku nieobecności Kierownika, Wójt Gminy upoważnia spośród pracowników Ośrodka osobę, która czasowo będzie kierowała funkcjonowaniem Ośrodka z możliwością wydawania decyzji administracyjnych. W indywidualnych sprawach udzielanie upoważnienia winno nastąpić w formie pisemnej.
ROZDZIAŁ II
Struktura Organizacyjna Ośrodka
§ 7
W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Policznie zatrudnione są osoby na następujących stanowiskach pracy:
- Kierownik,
- Pracownik socjalny,
- Starszy pracownik socjalny,
- Referent,
- Inspektor,
- Opiekun,
- Asystent rodzinny,
- Pomoc administracyjna,
- Robotnik gospodarczy.
§ 8
- Pracownicy Ośrodka w ramach wykonywania swoich obowiązków i zadań działają na podstawie i w granicach przepisów prawa oraz obowiązani są do ścisłego ich przestrzegania.
- W Ośrodku działa kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie prawidłowości wykonywania zadań Ośrodka i obowiązków przez poszczególnych pracowników.
- Kontrole wewnętrzną w Ośrodku sprawuje Kierownik.
ROZDZIAŁ III
Zakres działania Ośrodka
§ 9
- Pracą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej kieruje Kierownik zatrudniony przez Wójta Gminy.
- Kierownik Ośrodka podlega zwierzchnictwu służbowemu Wójta Gminy Policzna.
- Nadzór merytoryczny nad działalnością Ośrodka w zakresie zadań zleconych sprawuje Wojewoda.
- Kierownik jest odpowiedzialny za całokształt działalności Ośrodka oraz gospodarkę środkami finansowymi.
- Kierownik odpowiada za działanie Ośrodka i reprezentuje go na zewnątrz.
§ 10
Kierownik jest odpowiedzialny za realizację zadań Ośrodka, prowadzącą działalność organizatorską w zakresie pomocy społecznej, określa i realizuje kierunki działań profilaktycznych, a w szczególności odpowiada za :
- rozpoznanie i diagnozowanie potrzeb środowisk wymagających interwencji
socjalnej,
- zabezpieczenie potrzeb umożliwiających osobom i rodzinom przezwyciężenie
trudnych sytuacji życiowych, dających możliwości samodzielnej egzystencji
w środowisku zamieszkania,
- koordynowanie działań na rzecz zaspakajania potrzeb osób i rodzin wymagających
szeroko rozumianej pomocy społecznej.
§ 11
Kierownik Ośrodka określa zakresy czynności dla pracowników, a także określa rejonizację pracy dla pracowników socjalnych.
ROZDZIAŁ IV
Zakres zadań i odpowiedzialności pracowników zatrudnionych w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Policznie
§ 12
Pracownicy zatrudnieni na poszczególnych stanowiskach pracy prowadzą sprawy wynikające z zakresu czynności. Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka określa ustawa o pracownikach samorządowych oraz kodeks pracy.
§ 13
Zakres ogólnych obowiązków pracowników zatrudnionych w Ośrodku:
- Przygotowanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizatorskich na potrzeby Ośrodka.
- Wykonywanie zadań sumiennie, starannie i bezstronnie.
- Przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych.
- Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji powierzonych zadań.
- Współdziałanie z organami samorządowymi, organizacjami społecznymi
i innymi instytucjami.
- Rzetelne i efektywne wykonywanie zadań należących do zajmowanego stanowiska.
- Bieżące informowanie Kierownika o stanie prowadzonych spraw.
- Przestrzeganie dyscypliny pracy, przepisów i zasad BHP oraz przepisów przeciwpożarowych
- Należyta dbałość o mienie ośrodka, tj. miejsce pracy, powierzony sprzęt, narzędzia pracy, materiały.
- Przestrzeganie dyscypliny pracy oraz tajemnicy służbowej i państwowej.
- Znajomość obowiązujących przepisów prawa w dziedzinie powierzonego zakresu czynności i stosowanie ich w praktyce.
- Dbałość o dobre imię i prestiż Ośrodka.
- Kształtowanie właściwej atmosfery w miejscu pracy.
- Należyte prowadzenie i przechowywanie obowiązującej dokumentacji.
- Podmiotowe traktowanie klientów, uprzejme, życzliwe, rzeczowe i obiektywne rozpatrywanie spraw, wniosków i skarg.
14.Podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez udział w szkoleniach
oraz samokształcenie.
§ 14
Do zadań Kierownika Ośrodka należy:
- kierowanie Ośrodkiem zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- kierowanie pracą Ośrodka poprzez wydawanie zarządzeń, instrukcji, okólników, regulaminów, poleceń służbowych,
- prowadzenie spraw bieżących Ośrodka,
- wykonywanie uprawnień kierownika jednostki organizacyjnej jako pracodawcy,
- koordynowanie działalności podległych stanowisk organizacyjnych pracy,
- wydawanie decyzji administracyjnych z upoważnienia Wójta Gminy Policzna,
- reprezentowanie GOPS wobec organów administracji publicznej, instytucji,
- opracowanie projektów, planów, prognoz finansowych w zakresie potrzeb pomocy społecznej,
- nadzór nad projektami realizowanymi przez Ośrodek w tym projektami finansowanymi przez Unię Europejską,
- zatwierdzenie sprawozdań z realizacji budżetu oraz bilansu potrzeb,
- zabezpieczenie mienia Ośrodka,
- zapewnienie przestrzegania przepisów prawa przez wszystkich pracowników Ośrodka,
- nadzorowanie organizacji i dyscypliny pracy, przestrzegania przepisów BHP, p.poż. i realizacja zadań ośrodka,
- udzielanie odpowiedzi na zapytania radnych,
- składanie Radzie Gminy corocznych sprawozdań z działalności Ośrodka oraz przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej,
- składanie Radzie Gminy corocznych sprawozdań z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny i pieczy zastępczej oraz przedstawienie potrzeb związanych z realizacją zadań,
- składanie Radzie Gminy corocznych sprawozdań z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,
- składanie Radzie Gminy corocznej oceny zasobów pomocy społecznej,
- określenie zakresów czynności dla pracowników, a także rejonizacji pracy dla pracowników socjalnych zatrudnionych w Ośrodku,
- wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Kierownika przez przepisy prawa.
§ 15
Do zadań pracowników socjalnych należy w szczególności:
- rozeznanie i ustalenie potrzeb z zakresu pomocy społecznej w przydzielonym rejonie działania,
- prowadzenie pracy socjalnej,
- pomoc w uzyskiwaniu dla osób będących w trudniej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania zaistniałych problemów
i udzielanie pomocy, także poprzez właściwe instytucje państwowe,
- udzielanie osobom zgłaszającym się po pomoc pełnej informacji
o dostępnych formach pomocy i przysługujących im świadczeniach,
- kompletowanie i prowadzenie dokumentacji osób korzystających z pomocy społecznej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w tym alimentacyjnych dla potrzeb Ośrodka oraz na wniosek innych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
- planowanie form udzielenia pomocy oraz kontrolowanie czy udzielona pomoc spełnia swoje zadania,
- rozpoznanie i diagnoza socjalna potrzeb mieszkańców rejonu,
- przeprowadzanie naboru:
- do udziału dzieci i młodzieży w wypoczynku letnim,
- osób, rodzin do odbioru żywności,
- sporządzanie indywidualnych planów stwierdzonych potrzeb,
- pobudzanie społecznej aktywności, inspirowanie samopomocy w zaspokojeniu
potrzeb życiowych osób, rodzin,
- inicjonowanie nowych form pomocy dla osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,
- poradnictwo poprzez udzielanie informacji, wskazówek i pomocy osobom
zdolnym samodzielnierozwiązywać problemy, będące przyczyną trudnejsytuacji życiowej,
- udzielanie pomocy w załatwieniu spraw urzędowych i innych ważnych spraw bytowych,
- wszczynanie i prowadzenie procedury Niebieskiej Karty, udział w pracach Zespołu Interdyscyplinarnego oraz w grupach roboczych, a także zapewnienie obsługi administracyjno technicznej w tym zakresie,
- wszczynanie i prowadzenie procedury Kart Dużej Rodziny, zapewnienie obsługi administracyjno technicznej,
- współpraca z innymi instytucjami, organizacjami oraz osobami w celu doskonalenia istniejących i poszukiwanie nowych rozwiązań w dziedzinie pracy socjalnej,
- współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych, lokalnych i krajowych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podnoszenie jakości życia,
- zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności zawodowych, a także po ustaniu zatrudnienia,
- dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskanie tych świadczeń,
- przygotowanie projektów decyzji administracyjnych dotyczących przyznania lub odmowy pomocy,
- sporządzanie sprawozdań, zapotrzebowań i informacji,
- realizacja programów rządowych z zakresu pomocy społecznej,
- prowadzenie rejestru wydanych decyzji świadczeń z pomocy społecznej,
- obsługa programów komputerowych,
- archiwizacja dokumentów,
- czynności korespondencyjne,
- wykonanie prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§ 16
Do zadań i kompetencji pracownika ds. świadczeń rodzinnych, zasiłków dla opiekunów, świadczeń z fundusz alimentacyjnego oraz prowadzenia postępowań wobec dłużników alimentacyjnych należy:
- przyjmowanie i opracowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczeń rodzinnych, świadczeń opiekuńczych, zasiłków dla opiekunów oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczenia „Za życiem”,
- kompletowanie i prowadzenie wymaganej dokumentacji,
- analiza i ocena potrzeb w celu sporządzenia bilansów potrzeb w zakresie realizacji ustaw,
- nadzór nad terminową realizacją zadań zgodnie z ustawami,
- przygotowanie wzorów decyzji administracyjnych dotyczących przyznania lub odmowy przyznania świadczeń,
- sporządzanie list wypłat i niezbędnych dokumentów do realizacji wypłaty należnych świadczeń,
- przygotowanie i sporządzanie sprawozdań oraz zapotrzebowań,
- prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,
- prowadzenie rejestrów świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
- prowadzenie dokumentacji związanej z rozliczaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne,
- udzielanie informacji z zakresu przysługujących świadczeń rodzinnych, świadczeń opiekuńczych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego,
- współpraca z innymi instytucjami, organizacjami oraz osobami w celu prawidłowej realizacji zadań ustawowych,
- prowadzenie bieżących spraw,
- obsługa programów komputerowych,
- wykonywanie prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§ 17
Do zadań i kompetencji pracownika wykonującego zadania z zakresu świadczeń wychowawczych należy:
- przyjmowanie i opracowanie wniosków o ustalenie prawa do świadczeń wychowawczych,
- prowadzenie metryczek spraw,
- prowadzenie rejestru świadczeń wychowawczych,
- nadzór nad terminową realizacją ustawy o świadczeniach wychowawczych,
- kompletowanie i prowadzenie wymaganej dokumentacji,
- przygotowanie wzorów decyzji administracyjnych dotyczących przyznania lub odmowy przyznania świadczenia wychowawczego,
- przygotowanie listy wypłat świadczeń wychowawczych,
- planowanie potrzeb, sporządzanie sprawozdań dotyczących świadczeń wychowawczych,
- prowadzenie postępowania w sprawie świadczenia wychowawczego,
- współpraca z innymi instytucjami, organizacjami oraz osobami w celu prawidłowej realizacji zadań ustawowych dotyczących świadczenia wychowawczego,
- udzielanie informacji z zakresu przysługujących świadczeń wychowawczych,
- prowadzenie bieżących spraw,
- obsługa programów komputerowych,
- wykonywanie prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§ 18
Do zadań pracownika świadczącego usługi opiekuńcze należy:
- zaspakajanie codziennych potrzeb życiowych i gospodarczych podopiecznego poprzez świadczenie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania danej osoby,
- zapewnienie prawidłowego wykonywania usług zgodnie z potrzebami osób objętych tą formą pomocy,
3. opieka higieniczna, pielęgnacja zlecona przez lekarza,
4. zapewnienie podopiecznemu w miarę możliwości kontaktu z otoczeniem,
5. wykonywanie prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§ 19
Do zadań i kompetencji asystenta rodziny należy:
- opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami
rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym, który przeprowadzał w tej rodzinie wywiad środowiskowy i występował do Kierownika Ośrodka z wnioskiem o przydzielenie asystenta,
- opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i koordynatorem rodzinnej pieczy zastępczej planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej,
- udzielanie pomocy rodzinom w celu poprawy ich sytuacji życiowej, w tym
w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego, tj.:
- prawidłowego wychowania i opieki nad dziećmi (organizowanie czasu wolnego dzieciom, budowanie prawidłowych więzi między członkami rodziny, rozwijanie umiejętności wychowawczych, aktywne uczestnictwo w życiu szkolnym dziecka),
- dbania o zdrowie (higiena, pielęgnacja, prawidłowe odżywianie, rekreacja w razie potrzeby, leczenie i rehabilitacja),
- gospodarowania budżetem domowym (planowanie i monitorowanie wydatków, oszczędne gospodarowanie mediami),
- wykonywania prac na rzecz domu oraz ich podziału na członków rodziny (sprzątanie, zmywanie, gotowanie, prasowanie itd.),
- pozyskiwania usług na rzecz domu i rodziny ( np. związanych z naprawą, załatwianiem spraw urzędowych, znalezieniem pracy, kontaktów ze służbą zdrowia),
- usamodzielniania się poprzez uzupełnianie wykształcenia i podjęcie pracy, dbałości o edukację i rozwój dzieci,
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów: socjalnych,
psychologicznych, wychowawczych z dziećmi,
- wspieranie aktywności społecznej rodzin,
- motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymaniu pracy
zarobkowej,
- udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach
psychoedukacyjnych,
- informowanie rodziny – wiadomości niezbędne do podjęcia odpowiedniego wyboru, dostarczanie klientowi informacji związanej z jego życzeniem, typem problemów, które napotka i usiłuje rozwiązać (dotyczyć może prawa i administracji oraz działalności różnych instytucji, możliwości korzystania z placówek zaplecza socjalnego, świetlic, klubów zainteresowań, przychodni i poradni, placówek sportowych i rekreacji itd.),
- rozszerzenie kontaktów dostępu do nowych, wzbogacających doświadczeń (ułatwianie klientowi nawiązywania kontaktów z innymi, w zależności od jego potrzeb i umiejętności: stymulowanie podopiecznego do samodzielnego poszukiwania w swoim otoczeniu nowych możliwości: sił, osób, grup, instytucji lub ułatwianie mu tego np. poprzez towarzyszenie),
- podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia
bezpieczeństwa dzieci i rodzin,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną,
- sporządzanie sprawozdawczości z zakresu powierzonych zadań,
- prowadzenie rejestru osób, rodzin objętych wsparciem asystenta rodziny,
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół
roku i przekazywanie oceny Kierownikowi Ośrodka,
- monitorowanie funkcjonowania rodziny po zakończeniu pracy z rodziną,
- sporządzanie na wniosek sądu opinii o rodzinie i jej członkach,
- współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami
i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
- współpraca z zespołem interdyscyplinarnym lub grupą roboczą,
- podnoszenie kwalifikacji w zakresie pracy z dzieckiem i rodziną poprzez udział w szkoleniach oraz samokształcenie,
- wykonywanie prac zleconych przez Kierownika Ośrodka.
§ 20
Do zadań pracownika pomocy administracyjnej należy:
- realizacja zadań wynikających z Programu „Dobry start”,
- przyjmowanie i opracowanie wniosków o świadczenie wychowawcze oraz świadczenie z Programu „Dobry start”,
- przyjmowanie wniosków dotyczących wypłaty świadczeń wychowawczych oraz świadczeń z programu „Dobry Start” zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przygotowanie projektu decyzji administracyjnych do przyznania lub odmowy przyznania świadczenia wychowawczego,
- przygotowanie wzorów informacji dotyczących przyznania świadczenia
z Programu „Dobry start” oraz wzorów decyzji administracyjnych dotyczących odmowy przyznania świadczenia z Programu „Dobry start”,
- planowanie potrzeb i sporządzanie sprawozdań dotyczących realizacji świadczenia z Programu „Dobry star”,
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach,
- współpraca z instytucjami administracji publicznej w wymianie informacji, które mają wpływ na prawidłową realizację świadczenia wychowawczego oraz świadczenia z Programu „Dobry start”,
- prowadzenie rejestru przyjętych wniosków oraz przyznanych świadczeń,
- przygotowanie listy wypłat świadczeń z Programu „Dobry start”,
- archiwizacja dokumentów,
- prowadzenie czynności korespondencyjnych,
- prace zlecone przez Kierownika jednostki.
ROZDZIAŁ V
Organizacja działalności Ośrodka
§ 21
Ośrodek jest czynny w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach od 700 do 1500.
§ 22
Celem zapewnienia prawidłowego działania Ośrodka Wójt Gminy Policzna zabezpiecza na jego rzecz:
- lokal,
- obsługę kasową,
- obsługę finansowo – księgową,
- obsługę prawną,
- obsługę transportową do której wykorzystywany jest samochód służbowy będący własności Urzędu Gminy w Policznie.
ROZDZIAŁ VI
Czas pracy i zasady przyjmowania petentów w ośrodku
§ 23
- Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji zakładu pracy.
- Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy.
- Czas pracy nie może przekroczyć 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5 dniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym. Czas pracy jest liczony proporcjonalnie do posiadanej wielkości etatu.
- Tydzień roboczy obejmuje dni od poniedziałku do piątku, za wyjątkiem asystenta rodziny, którego tydzień roboczy obejmuje dni od poniedziałku do soboty.
- Dzień pracy trwa od godziny 7.00 do 15.00, za wyjątkiem asystenta rodziny, którego praca jest wykonywana w ramach stosunku pracy w systemie zadaniowego czasu pracy albo umowy o świadczenie usług, do którego, zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U.Nr 16,poz. 93, z późn. zm.) stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.
- Rozliczenie czasu pracy następuje w miesięcznych okresach rozliczeniowych .
§ 24
- Przyjęcie interesantów odbywa się codziennie w godzinach pracy Ośrodka.
- Załatwianie indywidualnych spraw interesantów odbywa się zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego oraz przepisami ustaw szczegółowych.
- Nadzór nad przebiegiem załatwiania spraw indywidualnych sprawuje Kierownik Ośrodka.
- W sprawach skarg i wniosków interesantów przyjmuje Kierownik w godzinach urzędowania Ośrodka.
§ 25
Pracownicy Ośrodka zobowiązani są do załatwienia spraw zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego oraz udzielania wyczerpującej informacji przestrzegając ustawy o ochronie danych osobowych.
ROZDZIAŁ VII
Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka
§ 26
Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka określa ustawa o pracownikach samorządowych oraz kodeks pracy.
§ 27
Do obowiązków pracowników Ośrodka w szczególności należy:
- przestrzeganie prawa oraz znajomość przepisów prawnych związanych z wykonywanym zakresem obowiązków,
- wykonywanie zadań sumiennie, starannie i bezstronnie,
- przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych,
- zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi i współpracownikami oraz w kontaktach z klientami pomocy społecznej,
- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
- przestrzeganie ustalonego czasu pracy,
- podnoszenie swoich kwalifikacji.
§ 28
Pracownikom Ośrodka, którzy wzorowo i sumiennie wykonują swoje obowiązki mogą być przyznawane nagrody i wyróżnienia określone w regulaminie wynagradzania.
§ 29
Pracownikowi przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze i na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.
ROZDZIAŁ VIII
Dyscyplina i porządek pracy
§ 30
- Pracownik w razie potrzeby wyjścia w czasie pracy do załatwienia spraw służbowych powinien wpisać do książki ewidencji wyjść w czasie pracy.
- Pracownik w razie konieczności wyjścia w sprawach osobistych w czasie pracy powinien uzyskać zgodę Kierownika oraz wpisać do książki ewidencji wyjść w czasie pracy.
- Wyjazdy służbowe delegacje pracowników Ośrodka są ewidencjonowane w książce wyjazdów służbowych - delegacje.
§ 31
Pracownicy, którzy spóźnili się do pracy powinni natychmiast zgłosić się do kierownika i podać przyczynę spóźnienia.
§ 32
Pracownik będący w stanie po spożyciu alkoholu nie może być dopuszczony przez kierownika do wykonywania pracy.
§ 33
- W razie zaistnienia przyczyn uniemożliwiających stawienie się w pracy, pracownik obowiązany jest poinformować Kierownika Ośrodka o przyczynie swojej nieobecności i przewidywanym terminie jej trwania, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności.
- Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 1 może być usprawiedliwione szczególnymi okolicznościami uniemożliwiającymi terminowe dopełnienie przez pracownika tego obowiązku.
ROZDZIAŁ IX
Kontrola Ośrodka
§ 34
System kontroli w Ośrodku obejmuje kontrolę zewnętrzną i wewnętrzną.
- Kontrola zewnętrzna prowadzona jest przez zespół do tego powołany na podstawie przepisów szczegółowych.
- Kontrolę wewnętrzną w Ośrodku przeprowadza Kierownik Ośrodka.
§ 35
Kontrola może dotyczyć całości spraw prowadzonych przez daną osobę lub określonych spraw, a także jednej sprawy.
- Kontrole zlecane przez Radę Gminy lub komisję oraz inne upoważnione osoby
są jawne. Kontrolowany jest uprzedzany o dacie i temacie kontroli ustnie lub
na piśmie.
- Wyniki kontroli są wykorzystywane do:
- usuwania i zapobiegania powstawaniu nieprawidłowości, uchybień i zaniedbań w pracy Ośrodka,
- planowania i prowadzenia szkoleń oraz samokształcenia pracowników Ośrodka,
- oceny pracy pracowników.
ROZDZIAŁ X
Pozostałe uregulowania
§ 36
Wszelkie pisemne dokumenty tworzone w Ośrodku powinny być redagowane w czytelny i zrozumiały sposób.
§ 37
Zasady pospisywania pism i decyzji.
- Kierownik Ośrodka podpisuje:
- zarządzenia, regulaminy, wytyczne,
- pisma związane z reprezentowaniem Ośrodka na zewnątrz,
- odpowiedzi na skargi i wnioski,
- decyzje administracyjne, do których upoważniony został przez Wójta Gminy
Policzna,
- pisma zawierające oświadczenia woli Ośrodka jako pracodawcy,
- odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
- dokumenty powodujące zobowiązania finansowe.
- Pracownicy podpisują:
- wywiady,
- protokoły,
- adnotacje i notatki służbowe,
- pozostałe pisma nie zastrzeżone do podpisu Kierownika Ośrodka.
§ 38
Decyzje, o których mowa w § 34 ust.1, lit. d, może również podpisywać inny pracownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, jeżeli zostanie do tego upoważniony przez Wójta na wniosek Kierownika GOPS.
ROZDZIAŁ XI
Postanowienia końcowe
§ 39
W sprawach nieuregulowanych w Regulaminie, mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.
§ 40
Nowe stanowiska pracy związane z realizacją zadań statutowych Ośrodka tworzy Kierownik w ramach posiadanych środków w uzgodnieniu z Wójtem Gminy.
§ 41
Każdy pracownik zobowiązany jest do zapoznania się z Regulaminem Organizacyjnym Ośrodka.
§ 42
Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
§ 43
Z dniem wejścia w życie niniejszego Regulaminu Organizacyjnego traci moc Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie wprowadzony Zarządzeniem Nr 10/2017 Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Policznie z dnia 10 kwietnia 2017 roku.